Eerste week Dortmund - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rebecca Moraal - WaarBenJij.nu Eerste week Dortmund - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rebecca Moraal - WaarBenJij.nu

Eerste week Dortmund

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

09 September 2015 | Duitsland, Dortmund

Gutentag liebe Freunden!

Mijn eerste update vanuit Dortmund! Het bevalt me hier echt enorm, en ik zal even vertellen waarom:

Mijn vader en ik kwamen zaterdag om 13:30 aan in Dortmund. Nadat Christina (een meisje die werkt voor Studentenwerk en de woning regelt) mij mijn kamer had laten zien, gingen mijn vader en ik even op zoek naar een internetkabel. Want internet is hier niet zoals in Nederland met overal wifi; alleen op de uni heb ik wifi, thuis moet ik een internetkabel gebruiken voor internet. Ik heb dus ook nauwelijks internet op mijn mobiel... Verder moesten mijn vader en ik nog even een Young Ticket (voor het ov) kopen in de stad, waarna hij rond 17 naar huis ging. En toen was ik alleen, zonder internet... Dus ik besloot maar even mijn flatmates te ontmoeten en bij iedereen op de deur te kloppen. Na een aantal mensen te hebben ontmoet, ben ik uitgenodigd door een Iranese jongen om met hem en zijn vrienden mee te eten. Zij zouden namelijk typisch Iranees koken voor een paar internationale vrienden/vriendinnen. Hartstikke gezellig is het uiteindelijk geworden, ik lag pas rond 3 uur in bed.

Zaterdag namen Andrea en ik de bus naar Hacheneye, daar woont Inge namelijk. Het is ongeveer 30 minuten bussen vanuit de Uni (en dus ook vanuit onze dorm). Bij Hacheneye zit ook de dierentuin, dus besloten we daarheen te gaan. Inge had inmiddels twee Erasmus meisjes ontmoet: een Tsjechisch meisje (Michaela) en een Slovaaks meisje (Alenka). Zij gingen ook mee naar de dierentuin. Zij doen ook meteen dezelfde studie als wij, dus dat is ook chill! De zoo was erg leuk, ondanks dat het weer niet echt meewerkte... Na de dierentuin gingen ik en Andrea even chillen bij Inge op de kamer. Michaela en Alenka niet, die gingen even chillen op hun eigen kamers. 's Avonds gingen Michaela, Inge en ik boodschappen doen, maar dat is niet op loopafstand dus we moesten met de bus daarheen. Nadat we bedacht hadden dat we sushi wilden eten, kwamen we erachter dat ze wel sushirijst, maar geen nuri (of hoe schrijf je dat) hadden. Moesten we toch iets anders bedenken... Uiteindelijk zijn het wraps met zalm en kip geworden en meloen met ham. Toen we terug wilden van de supermarkt, kwamen er we erachter dat de bus niet meer reed... Moesten we gaan lopen! Gelukkig sprak Inge een taxi aan, en wilde hij ons wel even (gratis) naar huis brengen =).

Zondag was echt een chilldag, ik heb lekker uitgeslapen en niks gedaan. Rond 16 uur kwamen Inge, Alenka en Priscilla (een meisje uit Italië) naar ons om de Uni te ontdekken. Helaas (en ook wel logisch) waren alle gebouwen dicht, dus konden we alleen even de buitenkant bekijken. 's Avonds hebben we nog even een pizzaatje gegeten en zijn we vroeg gaan slapen, want maandag was de eerste bijeenkomst!

Maandag hadden we dus een bijeenkomst om 08:45, lekker vroeg. Eerst kregen we wat algemene informatie en een welkomstspeech. Vervolgens moesten we een toets Duits maken om ons beginniveau te bepalen en ook om op basis van dit niveau te klassen in te delen. Na de toets kregen we een rondleiding van de studenten die de introductiedagen vanuit de Uni organiseren. Eigenlijk hadden wij alles al gezien, dus ik vond deze tour niet echt nuttig maargoed. Na de tour kregen we te horen in welke klas we zaten, en ik zit in groep 5 van de 5. Lekker advanced dus, haha! Na nog wat extra informatiedingetjes gingen we samen met twee jongens van de introductiecommisssie even wat eten in de Food Fak (food fakultät). Daarna gingen we (Andrea, Inge, Priscilla, Alenka, Michaela en ik) samen met Happiness (een Afrikaans meisje die we die dag hebben ontmoet), Francesco (een Italiaanse jongen), Allessandro (ook Italiaans), Jacobo (Italiaans) en Marco (Italiaans) naar de stad om nog even een pasfoto te maken die we nodig hebben voor ons huurcontract. Ook heb ik even een rugtas gekocht bij de primark, want mijn schoudertas is niet zo handig met al die zware boeken enzo. 'S avonds hebben Inge, Andrea en ik samen pannenkoeken gegeten en wilden we naar de bar in de dorm aan de OstenbergstraBe 99 gaan. Er kwamen eerst drie Mexicaanse jongens de keuken binnenlopen, dus wij gezellig kletsen. Komen er nog twee meisjes binnenlopen. Belden zij dus hun vrienden, stond echt binnen no time onze keuken stampvol! Het feestje is dus meer in onze keuken geweest dan in de bar, maar we zijn er uiteindelijk wel nog eventjes heen geweest. Heel chill; in elke dorm zit een bar, en op elke avond is een andere dorm-bar open. Op donderdag is de bar van de dorm van Andrea en van mij geopend (OstenbergstraBe 109). Een pluspunt van deze bars zijn dat de shotjes maar 0,50 cent kosten, bier 1 euro en mixdrankjes 2,20 =).

Dinsdag was onze eerste Language Course. De leraar is erg aardig en behulpzaam. Het is echter best wel lastig om je te blijven concentreren, aangezien de cursus is van 09:30-13:00 en de leraar de hele tijd Duits spreekt... Het is dus wel zwaar voor je hersenen haha. Deze les gingen we alleen een voorstelronde doen, maar hij vroeg zo veel dat we de volle 3,5 uur hebben gebruikt bij het voorstellen. Na de Language Course moesten we eerst wat kleine dingetjes regelen, zoals wasmachinemuntjes. 1 muntje kost 0,50 cent, en je hebt ongeveer 4 muntjes nodig voor 1 wasbeurt... Oef. 's Avonds was er een soort speeddaten met alle Erasmus studenten. Zo leerde je ook wat mensen kennen die je nog niet had gesproken, heel erg gezellig. Na het speeddaten zijn we nog even naar een dorm-bar gegaan, dit maal een stukje verder lopen aan de Emil-... StraBe (ik ben de naam vergeten). Niet te lang gebleven, want ik was heel erg moe van de avond hiervoor.

Vandaag dus weer de Language Course van 09:30-13:00. Dit keer gingen we de Tagesschau kijken (het nieuws in het Duits in 100 seconden) en bespreken, en daarna een artikel lezen en bespreken. Het was prima te doen, het lezen en verstaan gaat eigenlijk heel goed. Het spreken is nog wel wat lastig, maar ik ben ermee bezig!

Nou, dit was even een update-je van mijn eerste week hier! Het is helemaal geweldig, en ik zal proberen elke week een update te doen maar ik ben zo druk dat ik niet weet of het lukt. Het is in ieder geval top, dus mam en pap: don't worry, haha!

Tschüs,
Rebecca

  • 09 September 2015 - 17:03

    Hilde:

    Hee Beccs!
    Klinkt allemaal heel erg leuk en volgens mij heb je ook al veel leuke mensen ontmoet! Ik kijk uit naar de andere verslagen (: altijd leuk om te lezen wat mensen doen in het buitenland!
    xxxxx

  • 09 September 2015 - 17:16

    Marieke:

    Superleuk het allemaal ook nog even te lezen Bec! Vanwege skypen wist ik de inhoud al maar zo even lezen is mooi! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik had eigenlijk niet anders verwacht maar toch weer spannend zo'n avontuur! En maak je geen zorgen: wij maken ons geen zorgen! Jij kunt dit heel goed. Hopelijk kunnen we snel een weekendje naar Dortmund komen en tot die tijd skypen we en lees ik met onwijs veel plezier je verhalen. Dikke kussen!

  • 12 September 2015 - 18:58

    Annelies:

    Wat klinkt dat allemaal goed!! En wat zul je genieten van de tijd daar in zo'n internationale gemeenschap! Heel veel plezier!

  • 26 September 2015 - 23:11

    Lisa Hofte:

    Hoi!! Klinkt allemaal super leuk en herkenbaar!! Heb je les van Jens althoff? Straatnaam die je zocht was Emilfigge strasse ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Ik ben Rebecca, ik ben 21 jaar en ik vertrek begin september naar Dortmund om daar 4 maanden te studeren. Ik studeer de Academische Pabo, en zal in Dortmund vooral vakken die te maken hebben met het Pedagogiek-deel van mijn studie volgen. De eerste maand van mijn vertrek (dus de gehele maand september) zal ik een taalcursus Duits volgen.

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 2644

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 31 December 2015

Dortmund

Landen bezocht: