Blogje 2 :) - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rebecca Moraal - WaarBenJij.nu Blogje 2 :) - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rebecca Moraal - WaarBenJij.nu

Blogje 2 :)

Door: Rebecca Moraal

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

16 September 2015 | Duitsland, Dortmund

Liebe Leuten,

De vorige keer dat ik schreef was op woensdag 09-09. Ik schreef toen dat ik 's ochtends het taalcursusje had. Dezelfde avond was er een bbq van ESN bij het studentendorm-barretje 'Spunk'. Gratis Bratwursten haha, best wel chill! Geinig trouwens, als je hier een drankje wilt halen zoals een biertje of iets wat in een glas zit dan moet je een soort borg betalen. Meestal iets van 1 of 2 euro, die je ook weer terugkrijgt als je je glas inlevert. Ook slim, scheelt voor hun opruimwerk, er zijn vast mensen die het vergeten dus ze verdienen eraan én er gaan minder glazen kapot.

Bijna elke dag eten we na de taalcursus bij de Mensa, dat is een soort cheap restaurantje voor studenten op de campus. Vaak grote maaltijden met rijst en patatjes enzo voor 3euro ofzo, heel chill!

Op donderdag 10-09-2015 had ik weer 09:30-13:00 de taalcursus. We kijken bij de taalcursus elke dag de Tagesschau in 100 Sekunden, wat eigenlijk een soort samenvatting van het nieuws is van de dag ervoor. Verder lezen we Duitse teksten, die vaak interessante thema's hebben een op het moment een 'hot topic' zijn. Zo hebben we de tekst 'Safety Dance' van Sascha Bisley gelezen, die gaat over het begrip 'Heimat' (vaderland) en dat je niet 'Stolz' (trots) moet zijn op je Nationalität (obviously Nationaliteit) maar op iets wat je erreicht (bereikt) hebt. Heel interessant. Verder hebben we de inleidingstekst gekregen van het boek 'Heimat 132', wat een boek is van een Iranees-duitse fotograaf die het multiculturele Dortmund heeft gefotografeerd.
Na de taalcursus gingen we Dortmund ontdekken met behulp van een speurtocht vanuit de TU Dortmund-introductie commissie. Eerst gingen we naar het 'Museum Ostwall'. Dit was echt VRESELIJK. Allemaal van die stomme moderne kunst die eigenlijk niemand snapt weet je wel... Maar goed, wel in een leuk groepje gelukkig. Daarna nog even de speurtocht geprobeerd, hoewel we eigenlijk nog te weinig tijd hiervoor hadden. Aan het eind snel de antwoorden gevraagd bij het toeristencentrum en naar het Westfalenpark gegaan. Daar gingen we de Florianturm beklimmen. Niet heel erg leuk als je hoogtevrees hebt, maar heb uiteindelijk toch nog een beetje van het uitzicht kunnen genieten. En toen we beneden waren kregen we te horen dat we tweede waren geworden van de groepjes, dus dat was wel geinig. Boekenbon voor 5 euro gewonnen haha. Die avond hebben Andrea en ik nog even snel in de bar in onze dorm gekeken, maar we zijn vrijwel meteen weggegaan want we wilden beide graag vroeg naar bed.

Op vrijdag 11-09-2015 had ik weer de taalcursus. Niet echt iets speciaals gedaan volgens mij, weer de Tagesschau gekeken en een beetje deutsch geredet. Na de taalcursus hebben Andrea en ik de Lidl gezocht en gevonden, en echt heel lang boodschappen gedaan haha! Omdat we 's avonds een feestje hadden waarbij iedereen iets te eten uit zijn/haar land moest meenemen, hebben we pannenkoeken gebakken. Dit duurde wel iets langer dan verwacht, maar goed. Toen gingen we dus naar het feestje van Thaís, een soort housewarming. The party was great, for all the international friends that are (trying) to read this haha! I tasted so many different foods and drinks, and I really liked them all. Thaís, your Brazilian 'balls' were delicious, Pao your Sangria was great and I really liked the German cakes aswell! :). Andrea en ik zijn ongeveer tot 12 uur op het feestje gebleven, want we moesten de volgende dag vroeg op en er reden niet zo veel bussen meer...

Zaterdag 12-09-2015 was een super leuke dag! We gingen om 10:45 met de trein naar Köhln met een aantal super leuke mensen van de introductiecommissie vanuit de Uni en een aantal Erasmusstudenten. We waren geloof ik met 15 totaal, dus echt heel chill om zo de mensen beter te leren kennen. Het is ongeveer anderhalf uur reizen met de trein vanuit Dortmund naar Köhln. Wat trouwens vreselijk was, want de trein was ZOOOO vol! Echt naar haha. Zeker als er dan dronken mensen (jaja, in Dortmund zijn er mensen om 11 uur al of nog dronken) die stinken in dezelfde coupé staan/zitten. Toen we uit de Hauptbahnhof liepen, kon je meteen al de Kathedraal zien. Wauw!! Zo groot, echt prachtig! Maar voor we de rondleiding in de Kathedraal kregen, gingen we naar de musea. Alleen Olli (een, geloof ik, Finse jongen) wilde naar het sportmuseum. Dus hij en Sebastian (een van de introductiecommissie-mensjes) gingen naar dat museum, en de rest ging naar het Art Museum. Dat museum was best wel gaaf, hoewel ik sommige kunstwerken nog steeds niet snap. Hoe een blauw schilderij met een gele streep bijvoorbeeld kunst kan zijn... Hmpf. Op de foto's staan nog wat rare kunstwerken. Na het museum kregen we een rondleiding door de Kathedraal. De man die dit gaf, was een beetje chaggie. Op een gegeven moment zei hij in het duits tegen onze begeleiders dat we 'zo dood waren'. Gosh. Hij vond mij in elk geval wel interessant, want het leek meer alsof hij de rondleiding aan alleen mij aan het geven was dan aan de groep, haha! Na de rondleiding gingen er een aantal mensen naar huis, en ik ging met Kilian (Duitse begeleider), Marie (Duitse begeleider), een Russisch meisje, een Braziliaans meisje, Andrea en Inge nog even de stad bekijken. Sorry trouwens dat ik niet alle namen meer weet, je ontmoet hier zo veel mensen dat het echt onmogelijk is alles te onthouden... Eerst gingen we met het groepje naar de 'Kamps', een soort bakker die je ongeveer overal kunt vinden. We hebben hier een Berliner Bol gegeten, best wel lekker. Een soort donut met jam erin. Daarna gingen we de stad bekijken, waarbij we eerst een soort podium tegenkwamen met een aantal mensen die over God zongen. Best een catchy liedje, voor degenen die hem willen luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=7MLzv3kjVrY. Het leuke aan Köhln is dat er om elke hoek ongeveer een podium of een muziekbandje speelt. We misten helaas net de trein, dus toen hebben we toch even in Köhln gegeten, lekker currywurstje met frietjes! We kwamen vrij laat thuis, dus ben maar meteen naar bed gegaan.

Zondag 13-09-2015 was er om 10 uur een Brunch 'n Walk met ESN. We kregen een gratis ontbijtje, wat lekker was maar eigenlijk te weinig. Volgens mij hadden ze op minder mensen gerekend, want toen ik aan de beurt was waren alle lekkere dingen eigenlijk al op :P. De walk was naar de Kockerei Hanza ofzoiets. Een vroegere fabriek waar ze van steenkool energie maakten. Tbh was dit heel erg saai xD. Maar er was wel gratis voedsel haha.

Maandag 14-09-2015 weer eerst de taalcursus. Ik ben vergeten te zeggen dat we elke dag een 'Song des Tages' krijgen. Zitten echt leuke liedjes bij, zoals 'Easy' van 'Cro' of 'Feuer' van 'Marteria, Yasha und Miss Platnum. Tijdens deze cursus hebben we het liedje 'Immigranten' van 'Nate57' besproken. We werden verdeeld in groepjes en moesten ons focussen op een deel van het lied. Mijn groepje moest letten op de muziek. Eerst moesten we een soort woordenlijstje maken om ons vocabulair te vergroten op het gebied van muziek beschrijven in het Duits. Daarna moesten we wat vragen beantwoorden over de muziek. 'S avonds konden we gratis pizza eten en 'karaoke zingen' (oftewel Singstar op de playstation spelen) vanuit ISS. Dit was een gezellige avond :).

Dinsdag 15-09-2015 eerst weer de taalcursus, waarbij we vooral de antwoorden op de vragen van de groepjes hebben besproken. Na de cursus moesten Andrea, Inge, Priscilla, Happiness en ik ons huurcontract ondertekenen. Mijn kamer kost maar 237, wat überchill is als je ervan uitgaat dat mijn kamer in Groningen 340 kost ;). Na het tekenen van het contract en de lunch konden Inge en ik eigenlijk gelijk door naar de Bierbrouwerij. Hier kregen we een (lange) rondleiding, best wel interessant haha. In tegenstelling tot wat ik had verwacht =P. En het hoogtepunt: we mochten heeeel veel biertjes proeven. Of naja, vier soorten, maar je mocht zo veel drinken als je wilde. De biertjes die we hebben geproefd waren: DAB, Dortmunder Kronen Pilsener, Brinkhoff's en Dortmunder Kronen Export. Mijn favoriet was de Kronen Export en de DAB. Heel lekker zoet allebei, vooral de Export. Die smaakte een beetje naar honing <3. Na de brouwerij ging ik met Klara (Zweeds meisje), Inge, Dylan (Amerikaanse boy), Loïc (Franse boy), François (Belgische boy), Malcolm (Ierse of Schotse boy, not sure) wat eten in een restaurant in de stad. Dat viel een beetje tegen, vooral Inge's nachos met guacamole, wat echt een zak nachos was in een mandje haha. Na het eten gingen we naar de Emil FiggestraBe, want daar was de studentendorm-bar open. Heb echt een leuke avond gehad, behalve dat er een vriendinnetje iets te veel in het glaasje had gekeken. Gelukkig is het met haar wel goed afgelopen, maar ik moest haar wel even helpen. Meer zal ik er niet over zeggen, haha!

Vandaag, woensdag 16-09-2015, heb ik eerst taalcursus gehad. De docent, Mattheus, had een toets dus kregen we een groepsopdracht om zelfstandig te maken. Mijn groepje moet een presentatie maken over hoe de Dortmunders vluchtelingen opvangen. Na de cursus zijn Andrea, Inge en ik even naar Christina gegaan, zij heeft ons geholpen met het zoeken naar eventuele Duitse vakken. Ik heb een groot boekwerk gekregen met alle Duitse vakken die ik hier kan volgen, maar ik weet nog niet of ik het echt ga doen. Mijn Duits is op zich goed genoeg, maar de vakken lopen door tot februari dus dan moet er iets geregeld worden met de docent of ik het vak in Nederland kan afronden. Vanmiddag heb ik even bijgeslapen, oeps.

Dat was mijn verhaal weer van deze week, ik heb ook wat foto's geupload =D.

Tschüs,
Becs <3

  • 21 September 2015 - 20:01

    Annelies:

    Het ziet er leuk uit, en je verhalen klinken ook goed! Gezellig! Veel plezier!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebecca

Ik ben Rebecca, ik ben 21 jaar en ik vertrek begin september naar Dortmund om daar 4 maanden te studeren. Ik studeer de Academische Pabo, en zal in Dortmund vooral vakken die te maken hebben met het Pedagogiek-deel van mijn studie volgen. De eerste maand van mijn vertrek (dus de gehele maand september) zal ik een taalcursus Duits volgen.

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 2645

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 31 December 2015

Dortmund

Landen bezocht: